Friday, January 28, 2011

APA ITU ALAM SEKITAR?

Menurut laman sesawang wikipedia.com, alam sekitar merupakan segala benda hidup yang wujud secara semula jadi di permukaan bumi, atau sebahagian daripadanya. Alam sekitar merangkumi beberapa kompenen utama:
  • Unit landskap yang berfungsi sebagai sistem semula jadi tanpa penglibatan manusia, termasuk haiwan, tumbuh-tumbuhan, batu-bata, dan sebagainya, serta fenomena semula jadi yang berlaku.
  • Sumber sejagat semula jadi serta fenomena fizikal yang tidak mempunyai batasan tertentu seperti udara, air, iklim, serta tenaga, sinaran, cas elektrik, dan kemagnetan, yang tidak wujud hasil daripada aktiviti manusia.  

2 comments:

  1. bagi saya, alam sekitar bermaksud alam sekeliling kita samada komponen biotik maupun abiotik.. pepejal maupun cecair.. yang berada dalam ruangan yang sama, itulah alam sekitar..walaupun terdapat penglibatan manusia.. AlAM ialah seluruh ZAT dan TENAGA, khususnya dalam bentuk esensinya. Dalam skala, "alam" termasuk segala sesuatu dari semesta pada subatom. Ini termasuk seluruh hal binatang, tanaman, dan mineral; seluruh sumber daya alam dan peristiwa (hurrikan, tornado, gempa bumi). Juga termasuk perilaku binatang hidup, dan proses yang dihubungkan dengan benda mati. SO SEKITAR, brmaksud persekitaran disekeliling kita.

    ReplyDelete
  2. Alam sekitar Ada banyak maksud mane satu yg lbh tepat.....

    ReplyDelete